وردپرس، جوملا یا دروپال

وردپرس، جوملا یا دروپال

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا تصمیم بسیار است و می تواند عواقب بزرگی برای وب سایت شما داشته باشد. هر کدام از سیستم های مدیریت محتوا مزایا و معایب خودشان و طرفدارهای خودشان را دارند. در این مقاله ابتدا جوملا را با وردپرس مقایسه می کنیم. هر دو CMS به خاطر استفاده ساده، بومی سازی گسترده و جوامع فعال مشهور می باشند و توسط هر دو هم می توان وب سایت های مدرن و خوبی ساخت. پس چرا وردپرس بیشتر مورد قبول واقع می شود؟

در چهار مقایسه ساده می توان به جواب این سوال رسید که چرا وردپرس بیشتر استفاده می شود. 


-    سئو:
اگر از لحاظ سئو این دو CMS را با هم مقایسه کنیم، متوجه می شویم با اینکه جوملا به کاربرانش اجازه می دهد که برای مطالب خودشان توضیحات متا و کلمات کلیدی مشخص کنند، اما قابلیت های واقعی سئوی هر یک از این پلتفرم ها به آسانی مشخص نمی شود مگر اینکه به افزونه یا افزونه های موجود هر یک برای این کار نگاهی بیندازیم. همان طور که می دانید در وردپرس yoast SEO بسیار قدرتمند است و امکانات بسیاری در اختیار کاربران قرار می دهد و ساختار بسیار جالبی دارد برای اینکه حتی به شما گزارش دهد چگونه نمره سئوی سایت خودتان را بالا ببرید و در جوملا easy frontend seo را داریم که تقریبا معادل این افزونه وردپرس می باشد. اما یه نکته مهم وجود دارد و آن این است که این افزونه نتوانسته به اندازه افزونه وردپرس کارایی داشته باشد.
بنابراین در نقطه نظر اول یعنی سئو، وردپرس پیشی می گیرد.

 

-    امنیت:
وقتی صحبت از امنیت می شود با وجود هزاران افزونه ای که می توان در وردپرس استفاده کرد متاسفانه هیچگاه نمی توان مطمئن بود که این افزونه ها دارای امنیت استاندارد می باشند یا اینکه با ورژن های جدید پلتفرم مطابقت داشته باشند.
حتی وردپرس با ویژگی های اولیه مثل اتصال به داشبورد با ssl عرضه نمی شود و نیاز است که یکسری فایل را ادیت کنید تا بتوانید آن را فعال کنید. در رابطه با 2FA هم وضع به همین شکل است. در واقع اکثر بحث امنیتی وردپرس به افزونه هایی که استفاده می شوند وابسته می باشد.
در حالی که جوملا با هر دو ویژگی ssl و 2FA عرضه می شود. بعلاوه افزونه های ارزشمند امنیتی فوق العاده ای هم دارد.
بنابراین در بخش امنیت جوملا پیشی می گیرد.

 

-    توانایی شخصی سازی
همان طور که در بخش اول افزونه های سئوی هر دو پلتفرم را بررسی کردیم مشاهده نمودید که وردپرس افزونه به مراتب بهتری داشت. این موضوع تقریبا در بیشتر افزونه های وردپرس نسبت به جوملا صدق می کند. در رابطه با قالب ها هم قالب های وردپرس نسبت به جوملا هم کیفیت بالاتری دارند و هم ساپورت بهتری و از همه مهم تر تجربه کاربری بهتری را فراهم می کنند.
پس در این قسمت هم وردپرس پیشی می گیرد.

 


-    مدیریت محتوا
هر دو پلتفرم وردپرس و جوملا دارای cms کاملی هستند و کاربران را قادر می سازند که وب سایت خود را بسازند و مدیریت کنند. اگرچه وردپرس بیشتر تکیه روی یک بلاگ ساده بودن دارد اما امکانات خوبی برای ایجاد لندینگ پیج های مدرن و بزرگ ارائه می نماید. از طرف دیگر جوملا به خاطر پیچیده بودن مشهور می باشد، اگر چه که مستندات خوبی هم ارائه می دهد. سایتی که با جوملا ساخته شده است می تواند به هر سامانه ای تبدیل شود اما یادگیری آن برای کاربرانی که هیچ تجربه ای در توسعه وب ندارند بسیار سخت تر می باشد. به همین دلیل منصفانه است اگه بگوییم وردپرس کاربران را قادر می سازد محتوای خودشان را راحت تر مدیریت کنند. 
بنابراین در این بخش نیز وردپرس پیشی می گیرد.
 

در نهایت با وجود اینکه جوملا از وردپرس flexible تر می باشد و سیستم شخصی سازی بسیار خوبی هم دارد و می توانید بدون تکیه به افزونه های مختلف، شخصی سازی های مختلفی را انجام دهید، اما بین این دو پلتفرم وردپرس بهتر می باشد چرا که همان طور که دیدید از لحاظ سئو و شخصی سازی و مدیریت محتوا از جوملا پیشی می گیرد. یا به عبارت دیگر وردپرس برای کاربران ساده تر می باشد.
در مقایسه وردپرس و دروپال به طور خلاصه، چون تعداد developer های دروپال کم می باشد به همین دلیل گران تر می باشند و در نتیجه برای توسعه دروپال هزینه بیشتری دارید. همچنین در مقایسه این دو هم مقایسه های بالا را می توان انجام داد، اما اگر می خواهید وب سایت قدرتمند و قابل انعطافی داشته باشید می توانید با دروپال و توسعه دهندگان مخصوص این کار به این هدف برسید اما اگر small business هستید قطعا وردپرس برای شما خیلی راحت تر می باشد.
در نهایت وردپرس ساده تر است و user experience یا تجربه کاربری بسیار بهتری نسبت به دو پلتفرم دیگر دارد.