یادگیری تلفیقی، آموزش الکترونیکی و آموزش آنلاین

یادگیری تلفیقی، آموزش الکترونیکی و آموزش آنلاین. کدام مهمترند؟

روند سیر تکاملی تکنولوژی و تنوع موسسات آموزشی مختلف که هر کدام علل پیدایش یکسری درس و طبقه بندی بودند منجر به پدید آمدن اصطلاحات گیج کننده بسیاری در زمینه آموزش از راه دور در طول زمان شده است. از جمله این عبارات می توان به آموزش از راه دور (distance learning)، آموزش الکترونیکی(e-learning)، یادگیری یا آموزش آنلاین (online learning)، آموزش مجازی(virtual education)، آموزش تلفیقی


(blended learning)، یادگیری انعطاف پذیر (flexible learning) و .... اشاره نمود.

تعریف مفاهیم آموزش از راه دور و آموزش آنلاین:
1- آموزش الکترونیکی (e-learning):  
آموزش الکترونیکی(e-learning) می تواند اشاره به شرایطی داشته باشد که محاوره و تعامل بین دانشجو و استاد به صورت آنلاین اتفاق می افتد. در واقع دانشجویان آموزش ها را از طریق رسانه های مختلف آنلاین دریافت می کنند، حتی اگر استاد با آن ها در یک ساختمان باشد.
2- آموزش آنلاین(online learning):
در آموزش آنلاین(online learning) عنصر اصلی استفاده از اینترنت می باشد. آموزش آنلاین(online learning) می تواند شامل آموزش الکترونیکی(e-learning) و آموزش تلفیقی(blended learning) باشد. این نوع آموزش در حقیقت اشاره دارد به استفاده از ابزارهای مختلف آنلاین برای امر یادگیری
3- آموزش از راه دور(distance learning):
اگرچه واژه آموزش از راه دور اغلب به عنوان هم معنی واژه آموزش آنلاین(online learning) استفاده می شود، اما در واقع این عبارت برای جذب دانشجویان در سراسر دنیا استفاده می شود. دانشگاه ها و موسسات با ارائه آموزش از راه دور(distance learning) دانشجویان را به گرفتن مدارک دانشگاهی با همان کیفیت و یا حتی بالاتر از آموزش حضوری دعوت می کنند بدون این که نیازی به مهاجرت داشته باشند. به عنوان مثال دانشجویان اروپایی می توانند به راحتی در برنامه آموزشی یک دانشگاه آمریکایی شرکت کنند بدون اینکه نیاز به سفر داشته باشند.
4- آموزش تلفیقی(blended learning):
این نوع آموزش ترکیبی از آموزش از راه دور و آموزش حضوری در کلاس می باشد. به عنوان مثال دانشجویان می توانند پس از پذیرش و ثبت نام در یک دوره آموزشی یا دانشگاهی کلاس ها را به صورت حضوری شرکت کنند اما بخشی از درس یا تکالیف خود را به صورت آنلاین به اساتید خود ارائه دهند.
شرایط مختلف بسیاری از برنامه های کاربردی:
بیشتر این مفاهیم آموزشی به چگونگی استفاده از تکنولوژی و محلی که واقعا در آن آموزش اتفاق می افتد(در کلاس حضوری/آموزش از راه دور/آموزش آنلاین) اشاره دارد. تمایز مهم بعدی در واقع رسانه ای است که برای امر آموزش از آن استفاده می گردد(فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT)، اینترنت، کتاب و ...). تکنولوژی و رسانه برای غلبه بر موانع فعالیت های یادگیری شما و ترکیب کار و مطالعه استفاده می شوند.
استفاده از آموزش از راه دور صرفا به خاطر تکنولوژی های در دسترس نمی باشد، بلکه تحقیقات نشان می دهند که استفاده از کامپیوتر و ابزارهای مختلف آن برای امر آموزش به طور قابل ملاحظه ای کارایی را افزایش می دهد. بر اساس این تحقیقات بهترین نتیجه در آموزش تلفیقی(blended learning) حاصل می شود، به همین دلیل بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزشی در دنیا سعی می کنند با استفاده از ابزار مختلف و ارائه یکسری محصولات آموزشی و شبیه سازی های مختلف این نوع آموزش را پوشش دهند. از جمله این ابزار می توان به محیط یادگیری مجازی(Virtual Learning Environment (VLE)) و یا سیستم یادگیری الکترونیکی (Learning Management Systems (LMS)) اشاره نمود.
انتخاب نوع آموزشی که واقعا مناسب شما باشد
مهمترین بخش در رابطه با موفقیت مطالعه و یادگیری شما، آگاهی شما نسبت به انتخاب نحوه یادگیری شما می باشد. امروزه یادگیری و نتایج کلی یادگیری شما وابسته به شرایط و محیط یادگیری شما می باشد. حتی مهمتر از آن روش های مختلف تدریس طراحی شده توسط موسسات و دانشگاه های مختلف می باشد. آموزش الکترونیکی (e-learning) می تواند در کلاس حضوری و یا در یک سیستم آنلاین مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می تواند برای شبیه سازی موقعیت های یادگیری مبنتی بر کار به کار رود.
در مقایسه با آموزش الکترونیکی (e-learning) در واقع آنچه آموزش آنلاین(online learning) ارائه می دهد فرق چندانی با آنچه در آموزش رو در رو و حضوری مشاهده می کنیم ندارد. فقط به صورت اینترنتی است و نباید از این نکته نیز گذشت که بعضی از ابزار آموزش آنلاین می توانند از روش های خلاقانه ای برای ارائه بهتر محتوا و بالا بردن کارایی استفاده نمایند.
دانش خود را در رابطه با آموزش آنلاین افزایش دهید
اگر می خواهید دانش خود را در رابطه با انواع آموزش آنلاین و طبقه بندی آن ها افزایش دهید، از جمله عناصر مهمی که می توانید در رابطه با آن ها تحقیق و تحلیل نمائید می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- تاریخچه ابزار یادگیری همزمان و غیر همزمان
2- نقش ابزار و روش های مختلف در یادگیری
3- تمرکز و یا هدف آموزش آنلاین در دو روش استاد محور و آموزش محور
4- معرفت شناسی آموزش ارائه شده
5- باز بودن آموزش
و ....
یادمان باشد که تمام این مفاهیم برای پشتیبانی امر یادگیری ما به وجود آمده اند. بنابراین فکر کنیم که بهترین روش برای یادگیری ما و ایجاد بهترین کارایی کدام می باشد.